Főoldal

Letöltések

Időjárás

Hasznos linkek

Vendégkönyv

Hűtővíz leeresztése és cseréje:

A hűtőfolyadék igen fontos része a kocsinak, hisz enélkül a motor hamar besülne a túlhevüléstől. A desztilláltvíz és glikol megfelelő arányú keveréke ugyanakkor a vízpumpa forgó alkatrészeit is keni, ezáltal megóvja a kopástól, sőt korrózióvédő hatású is. Ezért fontos, hogy bizonyos időnként a hűtővizet is cseréljük, hisz egy idő után csökkenhetnek ezek a tulajdonságai.

A hűtővizet magunk is kikeverjetjük desztilláltvíz és valamilyen fagyállófolyadék, pl: glikol segítségével, vagy akár vásárolhatunk készre kevert fagyállót.

Fontos, hogy még nyáron is legyen fagyálló a hűtőben, ne járassuk sima desztilláltvízzel a kocsit!

Vészhelyzetben, pl lakott területtől távol egy esetleges hűtővíz elforralás esetén akár csapvízzel is pótolhatjuk a hiányzó folyadékot, de az első adandó alkalommal cseréljük le az egészet fagyállóra!

Tehát, ha valamilyen szerelési munkát kell végeznünk a kocsin, ami érinti a vízteret, pl termosztát cserénél, vagy vízpumpa cserénél, szükséges lehet a hűtőfolyadék leengedése. Én most csak azért cseréltem le a hűtővizet, mert az előző tulaj ki tudja mikor cserélte utoljára és ki tudja, mit öntött bele.

Szóval:

Először is a fűtéskart az utastérben állítsuk a legnagyobb fokozatra.

( A hűtősapkát csak hideg motornál szabad eltávolítani, nehogy a forró gőz megégessen minket, továbbá a felhevült motornak sem jó, ha melegen hűtővíz nélkül marad, mert még leállítás után is károsodhat! )

Hideg motornál először is vegyük le a képen bekarikázott hűtősapkát. Ha rossz állapotban van, pl belül rozsdás, vagy a gumitömítése tönkrement, akkor cseréljük le egy újra.

Második lépésként helyezzünk egy megfelelő méretű edényt a kocsi alá, amibe a fáradt hűtőfolyadékot leengedhetjük. (A művelet végén ezt ne öntsük a csatornába, hanem vigyük el egy erre kijelölt lakossági veszélyeshulladékgyűjtőbe, ahol díjtalanúl leadhatjuk! )

A hűtő alján keressük meg ezt a kis műanyag csapocskát és kezdjük el kitekerni. Teljesen nem fog kijönni, ne is próbáljuk lefeszegetni!

A kiegyenlítőtartályról is húzzuk le a gumicsöveket és magát a tartályt is mossuk tisztára. A tartályt két csavar tartja a helyén. ( a képen már nem :-) )

Eközben a hűtőből már kifolyt az összes folyadék, de a motorban még maradhatott valamennyi, ezért a hűtő aljától a motorblokkhoz vezető gumicsövet vegyük le a motorblokk tövénél. Ekkor a bent rekedt víz itt elkezd ismét kifolyni.

Amint az összes folyadék távozott, a hűtőrendszert mossuk át kerti slaggal, amíg a motorból és a hűtőből tiszta víz nem fog távozni.

Ha valamilyen okból kifolyólag ki kell szerelnünk a hűtőt, akkor azt most már megtehetjük. (Nelem pl. azért kellett kivennem a hűtőt is, mert elrepedt és szivárgott belőle a víz, ami hosszútávon nem túl egészséges dolog a motor számára)

A hűtő tetején halad végig a légszűrőhöz vezető légcsatorna, amit két csavar fog a kasztnihoz. Ugyanez a két csavar rögzíti a hűtőt is. Ezeket először csavarjuk ki.

Ezután a légcsatorna kivehető. A légszűrőházhoz semmilyen csavar nem fogja oda, így egyszerűen emeljük ki. Alatta két fém lemez van, ami a hűtőt rögzíti a vázhoz. Ezeket is vegyük ki.

Ne felejtsük el a hűtőventillátor(ok) elektromos kábelét is lecsatlakoztatni, nomeg a vízcsöveket a blokkkról.

Ezután a hűtő kiemelhető. A visszaépítés fordított sorrendben történik. :-)

( Hűtőtisztító adalékokkal ne nagyon foglalkozzunk, illetve csak a vízcsere elött, mert a leoldott vízkő darabok dugulást okozhatnak, ill ha egy sérült résznél épp a vízkő tömített eddig, akkor most ott is folyni fog a víz. Ugyanúgy, a hűtő tömítőt is kerüljük, úgyis csak ideig óráig működnek és esetleg nem csak a lyukat tömítik el, hanem a hűtő, ill a motor vízjáratait is. Mindkettő használata után elkerülhetetlen a vízcsere)

Végül a feltöltés:

A kiválasztott márkájú hűtőfolyadékból 5,5l -re lesz szükségünk (1.5-ös motor).

A gumicsöveket szereljük vissza és ne felejtsük el a hűtő leeresztőcsavarját sem visszazárni. A hűtőt lassan kezdjük el feltölteni az új fagyállóval. Ebben egy tölcsér nagy segítségünkre lehet. Miután megtelt, töltsük fel a kiegyenlítőtartályt is a MIN jelzésig. Először nem fog a teljes mennyiség belemenni, mert a termosztát zárva van, és a motorba is sok levegő szorúlt. A hűtő sapkáját még ne tegyük vissza! Indítsuk be a motort, míg üzemmeleg nem lesz, A járó motor tulajdonképpen kihajtja magából a bent rekedt levegőt és lényegében önmagát légteleníti (A felső vízcső nyomogatásával elősegíthetjük a levegő távozását a rendszerből). Figyeljük meg a hűtő nyílásán felbugyogó levegőt. Majd egyszer csak a termosztát kinyit és a hűtővíz a motorba áramlik. Ezután a maradék hűtővizet is betölthetjük.

Állítsuk le a motort majd a hűtőt ismét töltsük fel teljesen. A motor lehűlése után ismét ellenőrizzük a folyadékszintet, végül helyezzük vissza a hűtősapkát.

Ezzel kész is vagyunk.

(Pár km megtétele után érdemes újra ellenőrizni a folyadékszintet a hűtőben és a víztartályban egyaránt Ilyenkor miután a motortér kiszáradt, már könnyebb az esetleges szivárgásokat is észrevenni..