Önindítómotor
kiszerelése, ill cseréje:
Ha
az önindítónk nem működik, néhány apró
ellenőrzéssel eldönthetjük, hogy a motorral van e a
baj, vagy valami más hiba miatt nem működik:
Automata
váltós kocsinál a váltó legyen üresben (N) vagy
parkolóállásban (P). Kézi váltósnál a
kuplungpedált ne felejtsük el benyomni.
Kapcsoljuk
fel a fényszórót és figyeljük, ha pár másodperc
múlva elhalványodnak, akkor az akkumulátor le van
merülve, ezesetben fel kell tölteni. Ha a lámpák
továbbra is fényesen égnek, próbáljunk indítózni.
Ha elhalványodnak, de mégsem teker a motor, akkor a
hiba az önindítóban van. Ha nem történik változás
a fényerőben és a motor sem teker (nem hallunk relés
kattanást sem), akkor valamiért nem jut el az áram az
önindítóig. Ezesetben a hiba okát kell megtalálnunk.
Ha
az önindító teker, de a motort nem forgatja meg, akkor
a hiba az önindítóban van, ki kell cserélni.
(
Az önindítót letesztelhetjük beszerelt állapotban ha
az akkumulátor + pólusától egy vezetéket húzunk az
indítómotor kissebb (kézzel lehúzható)
csatlakozójáig. Ha az önindító így működik akkor
a hiba a gyújtáskapcsolóban van. )
Mielött
az elektromos rendszerben bárminemű javításba
kezdenénk, minden esetben áramtalanítsuk a kocsit az
akksisaruk lehúzásával.
Az
indítómotor kiszereléséhez szerencsés, ha
rendelkezünk szerelőaknával, mert felülről igen
nehéz elérni a motort rögzítő csavarokat.
Mivel
nekem sajnos nincs aknám, így kénytelen voltam
felülről kiszedni az önindítót.
Ezen
a képen talán látszik, hogy milyen lehetetlen helyen
van az önindítót tartó két csavar. (illetve, hogy
mennyire nem látszik, én is csak tapogatva találtam
meg őket)
Kiszerelés:
Miután
áramtalanítottuk a kocsit, keressük meg az
önindítót, ami a tűzfal és a motor közötti oldaon
van a váltó tövében.
Szereljük
le az önindítóra menő elektromos csatlakozókat (2
db), ezek közül az egyik kézzel is lehúzható
csatlakozó, a másik egy gumiharang alatt rejtőzik és
egy 13-as anya rögzíti.
Ezután
jön az önindítót tartó két 14-es csavar. Ezek
sajnos olyan lehetetlen helyen vannak, hogy csak igen
gyakorlott nőgyógyászati kézmozdulatokkal lehet
elérni őket. A szerelési könyv szerint elöbb le kell
szedni a légszűrőházat, de mivel semmit nem segítene
a hozzáférésben , így én fenthagytam.
Kézzel
kitapogattam, hogy hol lehetnek a tartócsavarok, majd
nagynehezen sikerült kicsavarni őket. Ha kiszedtük a
második csavart is, vigyázzunk, hogy az önindító ne
essen le. (főleg aknában a fejünkre, vagy a lábunkra
ne)
Az
önindítót aknában lefelé, nélküle fent az
anyósoldal felé tudjuk kibújtatni.
Végre
kint a régi, mellette a felújított darab.
Visszaszerelés:
Ahogy
mondani szokták, az összeszerelés a kiszereléssel
ellentétes sorrendben zajlik.
Ügyeskedjük
vissza az új önindítót a helyére, majd rögzítsük
a két 14-es csavarral. Ezután az önindító elektromos
kábeleit szereljük vissza. Dugjuk rá a vékonyabb
csatlakozót és a vastagat csavarozzuk fel a 13-as
anyával. Ezután csatlakoztassuk vissza az akksi
kábeleit és már jöhet is a próbaindítás.
Ha
mindent jól csináltunk, az új önindítónk hiba
nélkül teszi majd a dolgát sok, sok éven át.
Tipp:
Sok
helyen végeznek önindító, ill generátor
felújítást, tehát ha elromlik az önindítónk ,nem
kell egyből újat venni, hanem elég, ha a régit
elvisszük egy ilyen műhelybe és az új motor
töredékéért felújítják nekünk. Sok helyen erre
mindössze egy- két napot kell várni, de lehet, hogy
van nekik raktáron felújított, így a régit otthagyva
már vihetjük is a felújítottat.
|