Főoldal

Letöltések

Időjárás

Hasznos linkek

Vendégkönyv

Önindítómotor kiszerelése, ill cseréje:

Ha az önindítónk nem működik, néhány apró ellenőrzéssel eldönthetjük, hogy a motorral van e a baj, vagy valami más hiba miatt nem működik:

Automata váltós kocsinál a váltó legyen üresben (N) vagy parkolóállásban (P). Kézi váltósnál a kuplungpedált ne felejtsük el benyomni.

Kapcsoljuk fel a fényszórót és figyeljük, ha pár másodperc múlva elhalványodnak, akkor az akkumulátor le van merülve, ezesetben fel kell tölteni. Ha a lámpák továbbra is fényesen égnek, próbáljunk indítózni. Ha elhalványodnak, de mégsem teker a motor, akkor a hiba az önindítóban van. Ha nem történik változás a fényerőben és a motor sem teker (nem hallunk relés kattanást sem), akkor valamiért nem jut el az áram az önindítóig. Ezesetben a hiba okát kell megtalálnunk.

Ha az önindító teker, de a motort nem forgatja meg, akkor a hiba az önindítóban van, ki kell cserélni.

( Az önindítót letesztelhetjük beszerelt állapotban ha az akkumulátor + pólusától egy vezetéket húzunk az indítómotor kissebb (kézzel lehúzható) csatlakozójáig. Ha az önindító így működik akkor a hiba a gyújtáskapcsolóban van. )

 

Mielött az elektromos rendszerben bárminemű javításba kezdenénk, minden esetben áramtalanítsuk a kocsit az akksisaruk lehúzásával.

Az indítómotor kiszereléséhez szerencsés, ha rendelkezünk szerelőaknával, mert felülről igen nehéz elérni a motort rögzítő csavarokat.

Mivel nekem sajnos nincs aknám, így kénytelen voltam felülről kiszedni az önindítót.

Ezen a képen talán látszik, hogy milyen lehetetlen helyen van az önindítót tartó két csavar. (illetve, hogy mennyire nem látszik, én is csak tapogatva találtam meg őket)

Kiszerelés:

Miután áramtalanítottuk a kocsit, keressük meg az önindítót, ami a tűzfal és a motor közötti oldaon van a váltó tövében.

Szereljük le az önindítóra menő elektromos csatlakozókat (2 db), ezek közül az egyik kézzel is lehúzható csatlakozó, a másik egy gumiharang alatt rejtőzik és egy 13-as anya rögzíti.

Ezután jön az önindítót tartó két 14-es csavar. Ezek sajnos olyan lehetetlen helyen vannak, hogy csak igen gyakorlott nőgyógyászati kézmozdulatokkal lehet elérni őket. A szerelési könyv szerint elöbb le kell szedni a légszűrőházat, de mivel semmit nem segítene a hozzáférésben , így én fenthagytam.

Kézzel kitapogattam, hogy hol lehetnek a tartócsavarok, majd nagynehezen sikerült kicsavarni őket. Ha kiszedtük a második csavart is, vigyázzunk, hogy az önindító ne essen le. (főleg aknában a fejünkre, vagy a lábunkra ne)

Az önindítót aknában lefelé, nélküle fent az anyósoldal felé tudjuk kibújtatni.

Végre kint a régi, mellette a felújított darab.

Visszaszerelés:

Ahogy mondani szokták, az összeszerelés a kiszereléssel ellentétes sorrendben zajlik.

Ügyeskedjük vissza az új önindítót a helyére, majd rögzítsük a két 14-es csavarral. Ezután az önindító elektromos kábeleit szereljük vissza. Dugjuk rá a vékonyabb csatlakozót és a vastagat csavarozzuk fel a 13-as anyával. Ezután csatlakoztassuk vissza az akksi kábeleit és már jöhet is a próbaindítás.

Ha mindent jól csináltunk, az új önindítónk hiba nélkül teszi majd a dolgát sok, sok éven át.

Tipp:

Sok helyen végeznek önindító, ill generátor felújítást, tehát ha elromlik az önindítónk ,nem kell egyből újat venni, hanem elég, ha a régit elvisszük egy ilyen műhelybe és az új motor töredékéért felújítják nekünk. Sok helyen erre mindössze egy- két napot kell várni, de lehet, hogy van nekik raktáron felújított, így a régit otthagyva már vihetjük is a felújítottat.