Főoldal

Letöltések

Időjárás

Hasznos linkek

Vendégkönyv


Tolatóradar beépítése a lökhárító megfúrása nélkül.


Már sokat gondolkoztam egy tolatóradar beépítésén, de folyton visszatartott az a tény, hogy ki kell fúrni a hátsó lökhárítót a radar szenzorainak. Mivel az én kocsim alig egy éve lett teljesen átfényezve, így nem szivesen fúrkáltam volna össze a kasztnit. Ekkor találtam egy érdekes hírdetést a neten, ami így hangzott:

"Tolatóradar fúrás nélkül"

A rendszer lényege, hogy elektromágneses elven működik, ellentétben a hagyományos tolatóradarokkal, ráadásúl beépítés után teljesen rejtett marad.

A radar lényege egy a lökhárító belsejébe beragasztható szalagantenna, ami érzékeli a körülötte lévő teret, illetve annak változásaira reagál.

A tudományos rizsa: (Ha egy gyalogos, kő, járdaszegély vagy bármely más objektum megváltoztatja az antenna környezetének elektromágneses mezejét, akkor a rezgőkör frekvenciája is megváltozik. A dobozban lévő elektronika ezt a változást érzékeli, és jelez, ha a változás mértéke (vagy sebessége) egy bizonyos értéket meghalad.).

További előnye a gondozásmentesség, tehát nem kell a szenzorok tisztogatásával foglalkozni.

Sajnos vannak hátrányai is, mégpedig az autó fém alkatrészei, ilyenek lehetnek pl a rendszámtábla illetve a vonóhorog. Ha a rendszámtáblánk a lökhárítón van elhelyezve, akor az antennát úgy kell elhelyezni, hogy a rendszám alatt, vagy felett át lehessen vezetni, de semmiképp ne kerüljön a rendszám mögé. A vonóhorog is gondot jelenthet, ezért próbáljuk meg a vonóhorog szintje fölött elhelyezni az antennát. (Lecsavarozható horog esetén nincs gond, amíg újra fel nem rakjuk.) Illetve ne szereljük túl alacsonyra se, mert akkor az út egyenetlenségeit is jelezheti.(Modernebb és drágább készülékewk már képesek kezelni a vonóhorgot is)

Akkor a művelet:

Az elektronikát célszerű a hátsó lámpák közelében elhelyezni, valahol az utastérben. A piezo hangszórót szintén elhelyezhetjük a csomagtér egy rejtett pontján, vagy akár valahol az utastérben. (Ügyeljünk a vezetékek hosszára, és annak megfelelően válasszuk ki, hogy mit hová teszünk.)

Az elektronika táp részét legegyszerűbb a tolatólámpa áramkörére kötni, így csak akkor kapcsol be, ha tényleg szügség van rá. (Ettől függetlenűl beépíthetjük kézzel kapcsolhatóra is, ezesetben csak akkor fog működni, ha bekapcsoljuk.)

Az antennához vezető fekete kábelt ki kell vezetni a kasztniból. Ehhez fúrhatunk egy új furatot, vagy használhatjuk a már meglévő furatok valamelyikét, pl a ködlámpáét. Ezesetben az antenna csatlakozós fele erre az oldalra kerüljön.

Most le kell venni a hátsó lökhárítót. Ezt a kerékjárati ívnél egy-egy csavar fogja a kasztnihoz, ha van sárvédő műanyag sarokelem, akkor azt is le kell venni.

Ezután a csomagtartót felnyitva az ajtó tövében lévő négy csavart kell kicsavarozni.

Van még egy-egy csavar a csomagtartón belül, a lámpák alatt (Illetve kettő, de mindegyikből csak a szélsőt kell lecsavarozni.) ezeket is ki kell venni.

(Lent a radar kábelei látszanak)

Most, hogy már majdnem lent van a lökhárítónk, vegyük ki mindkét hátsó lámpát és alattuk találni fogunk még két felfogatási pontot. Ezeket már nem csavarok, hanem műanyag patentok tartják. Lapos csavarhúzóval kipattinthatóak. Most már elvileg levehető a lökhárító.

A lökhárító alatt találjuk a hungarocell bélést, illetve alatta a fém lökhárító merevítést. Ezeket azonban nem kell levennünk (A hungarocell valószínüleg ki fog potyogni, ezt később ragasztószallaggal körbetekerve felragaszthatjuk a merevítő vasra.)

Egy törülközőre, vagy rongyra fektessük le a lökhárítót, nehogy összekarcolódjon, közben figyeljünk a ködlámpa vezetékére, és azt is kössük le.

A műanyag lökhárító belsejét tisztítsuk meg a portól, majd szappanos, esetleg alkoholos törlőkendővel töröljük tisztára. A szalagantenna egyik fele öntapadós ragasztóréteggel van ellátva, ami csak tiszta száraz felületre tapad megfelelően. Lehetőleg a sarkokat, illetve a lökhárító oldalsó részét hagyjuk ki, mert téves riasztásokhoz vezethet, mivel így az út melletti tárgyakra is reagál. Ha túl hosszú az antenna, akkor a végéből le lehet vágni, csak a szükséges hosszúságot építsük be. Beragasztás elött mindenképp próbáljuk be az antennát. (Kétszer mérj, egyszer vágj!)

(Nem túl jól sikerült kép, de talán látszik az ezüst csík a lökős belsejében. Ez az antenna.)

A radar fekete vezetékét ki kell vezetni a csomagtérből. A ködlámpa vezetékei mellett szépen el lehet vezetni a radar kábelét is, majd miközben visszahelyezzük a lökhárítót, csatlakoztassuk az antennához a vastag fekete kábelt, és a ködlámpa csatlakozóját. (A hungarocellt elötte helyezzük fel.) Most csavarozzuk vissza a lökhárítót. Keressük meg a tolatólámpa izzóját és a hozzá menő + ill. - vezetékhez forrasszuk hozzá a radar elektronikájának + ill. - vezetékét, majd alaposan szigeteljük körbe.

Szereljük vissza a lámpákat és a bal oldaliban keressük meg a tolatólámpa izzóját és a hozzá menő + ill. - vezetékhez forrasszuk hozzá a radar elektronikájának + ill. - vezetékét, majd alaposan szigeteljük körbe. (A vezetéket méretre vághatjuk, így nem lesz olyan kábelerdő, mint az előző képen)

Ha eddig még nem tettük volna, akkor most keressünk egy megfelelő helyet a hangszórónak. Mivel elég hangos, így valószínüleg át fogom helyezni az utastérből, ahová leőször raktam, valahová a csomagtérbe.

Próba:.

Behúzott kézifék mellett adjuk rá a gyújtást (de ne indítózzunk) majd tegyük hátramenetbe a váltót (Ekkor sípol egyet, jelezve, hogy üzemkész). Ezután álljunk a kocsi mögé másfél méterrel és lassan közelítsünk felé. Ha mindent jól csináltunk, akkor hallanunk kell a radar hangjelzéseit: először egy lassú sorozatos sípolással (távoli jelzési zóna),majd egy gyors csipogó hanggal (közeli zóna) és végül folyamatos hanggal, figyelmezteti a vezetőt arra, hogy nagyon közel van valamihez

A radarhoz kiegészítőként beszerezhető vizuális kijelző is, ami szines ledekkel figyelmezteti a veztőt a rendelkezésre álló helyről.

.