Főoldal

Letöltések

Időjárás

Hasznos linkek

Vendégkönyv


Elektromos ablakemelő utólagos beépítése:


Amikor a kocsimat vásároltam, megörültem az elektromos ablakoknak, mint extrának. A Ladás korszak után ugyanis nagy dolognak számított, hogy egy gombnyomással le tudom engedni az ablakot. Illetve csak lehetne, mert valamiért a vezetőoldali ablak nem működött. Az ajtókárpit levétele után derült ki, hogy egy utólagosan beépített univerzális ablakemelő volt beszerelve és ennek a bowdenje szakadt el. Az ablakemelőn a márkajel is olvasható volt: SPAL.

Kis utánaolvasással a neten megtudtam, hogy ez egy univerzálisan beépíthető ablakemelő, amelyet minden olyan autóba be lehet építeni, ahol eredetileg kézikaros ablakemelő szerkezet van. Ennek a lényege ugyanis az, hogy magát az eredeti ablakemelőt hajtja meg, mégpedig ugyanúgy, ahogyan mi is tennénk, az ablakemelő karnál. Lényegében csak ezt a kart kell leszedni, és a fogazott tengelyen át képes meghajtani az eredeti ablakemelő rendszert. Így tehát az eredeti tekerőkar lekerül a kocsiról, a helyére pedig egy műanyag kupak kerül, tehát a kar helyén nem lesz egy tátongó lyuk, mert egy esztétikus kis kupak eltakarja.

SPAL hivatalos honlapja

Mivel azonban az én bowdenem szakadt volt, illetve a motor sem működött, így elhatároztam, hogy kicserélem az egészet a SPAL továbbfejlesztett Deluxe változatára, ami erősebb és halkabb, mint az elődje.

A készlet mindent tartalmaz, amire csak szükség lehet, két emelőmotor, vezetékek, kapcsolók, csatlakozók, biztosíték foglalat, csavarok a beépítéshez, használati útmutató, ill. a beépítést segítő papírsablonnok, aminek a segítségéval kivághatjuk pl a kapcsoló helyét az ajtókárpiton, vagy ahova csak szeretnénk rakni. Továbbá tartalmaz egy vészhelyzeti ablaktekerő kart, amivel bowdenszakadáskor az ablakot fel, illetve le tudjuk tekerni. És akkor nem járunk úgy, mint én nyáron a 40 fokban, a letekerhetetlen ablakommal...

Amire még szükség lehet az egy forrasztópáka, fúrógép és némi elektromos alapismeret. Az elektromos bekötéshez mellékelve van a bekötési útmutató is. Mivel azonban nálam ennek a rendszernek az elődje már be volt építve, így most csak a két motort cserélem ki, a kapcsolók és az elektronika már korábban beépítésre került az előző tulaj által.

Aki azonban most először áll neki a beépítésnek, annak itt a részletes leírás:

Az ajtókárpit leszedése elött vegyük le az ablakemelő kart és a készletből vegyük ki a kör alakú sárga matricát és ragasszuk fel a kárpitra az emelőkar tengelye köré. Ezt a részt kell majd később kivágni. A keletkezett nagyobb furatot a készletben lévő kupakokkal el tudjuk rejteni, így később nem fog egy lyuk éktelenkedni a tekerőkar helyén.

Vegyük le az ajtókárpitot (Ajtókárpit leszedése) és a matrica körül vágjuk ki a kárpitot. ( bármilyen pár száz forintos lyukvágó megteszi, a lényeg, hogy ne legyen túl nagy a nyílás, különben a mellékelt kupak ki fog potyogni a nyíláson...)

A motorokból van egy "A" és egy "B" jelzésű. Ez az elhelyezésük során lehet fontos. Nézzük meg, hogy az adott motort melyik ajtóba tudjuk kényelmesen elhelyezni úgy, hogy a motor ne lógjon ki a kárpit síkjából és lehetőleg a leeresztett ablakot se zavarja. ( A leírás azonban rengeteg autótípust tartalmaz, így csakk a sajátunkat kell kikeresni és máris látható, hogy mit, hova érdemes felszerelni.)

A mellékelt kis műanyag fogaskerekek az ablakemelő kar helyére kerülnek. A rengeteg féle méretű fogaskerék közül válasszuk ki a nekünk megfelelőt, ami passzol az emelőkar fogazott tengelyéhez.

Most a nagyobb fogaskerekek közül lesz szükség egyre, amelyik a kárpit vastagságának a legjobban megfelel. (Vékony kárpithoz, amilyen az Accentben van, használjuk a legkissebbet. Ezt a fogaskereket egy zégergyűrűvel (a csomag tartalmazza) fogassuk fel az ablakemelő bowden motorral ellentétes oldalára.

Az összeállított, beszerelésre váró ablakemelő.

A motort próbáljuk fel az elöbb felrakott műanyag fogaskerékre és nézzük meg, hogy az ablakemelő másik felét hová tudnánk elhelyezni (A leírás segít).

A motor felfogatási pontjai tetszőlegesen variálhatók és 8 féle helyzetben rögzíthetők. Keressük meg a nekünk legjobban megfelelőt és legalább két tartófület szereljünk fel a motorra és ugyanígy a másik oldalra is. Ezután lesz szükség a fúrógépre, ugyanis az ajtót ki kell fúrni a tartócsavarok számára. (Csavarok és alátétek mellékelve)

Ha a motor sikerült rögzíteni, akkor jöhet az elektromos rész: A Vezetékek bekötés a leírás alapján könnyen megoldható annak, aki egy kicsit is konyít az elektronikához. A szükséges vezetékeket a csomag tartalmazza, így tényleg csak a bekötés marad. A motorok két vezetékét az ajtó kábelcsatornáján tudjuk elvezetni a hangszóró vezetéke mellett, majd a műszerfal alatt vigyük be a váltókonzolhoz, vagy ahova a kapcsolót tenni szeretnénk. Ha átbújtattuk őket, a vezeték végére felrakhatjuk a csomagban mellékelt kábelsarukat. Az így előkészített vezetékeket a csomagban mellékelt csatlakozóba kell bedugni a leírás alapján kijelölt helyükre.

A kapcsolóknak keressünk egy megfelelő helyet. Ez lehet a váltóboxon, vagy akár az ajtón is, illetve ahová csak tenni szeretnénk őket (Az ajtón való elhelyezéshez meg kell hosszabbítani a kapcsolókhoz vezető kábeleket, mert gyárilag a középkonzolhoz lettek tervezve és a kábelhossz is ennek megfelelő). A megfelelő méretű lyuk kivágásához használjuk a papírsablont.

A csatlakozóra dugjuk rá a kapcsolókat. Az akkutól (+12V), és a gyújtás utáni ACC (+12V!) (Csak akkor van rajta +12Volt, ha a kulcsot elfordítjuk ACC, vagy gyújtás helyzetbe) pontra.) egy biztosítékon keresztül adjunk +12Voltot a rendszernek, a test (-) vezetéket pedig kössük a kasztni egyik fémes pontjához. A motortérben, vagy akár a műszerfal alatt biztos találunk ilyet. Ha megvagyunk a vezetékezéssel jöhet a próba. Az ablakemelőnek gombnyomásra el kell indúlnia valamelyik irányba.

Helyezzük vissza az ajtóborítást és az emelőkar helyét dugaszoljuk le.

Ha mindent jól csináltunk, akkor már csak élvezni kell a jól végzett munka gyümölcsét.

Ha a beszerelt ablakemelő nehezen tudja mozgatni az ablakot, az attól lehet, mert az ablaküveget megvezető gumi sinek elkoszolódtak. Ezt vizes szappanos ronggyal, vagy fogkefével tisztítsuk ki végig kétoldalt az ablak mellett (Először engedjük le teljesen az ablakot és tisztítsuk ki a fenti részt, majd húzzuk fel teljesen és ekkor az alsó részt tisztítsuk meg. Ehhez be kell nyúlni az ajtó belsejébe, szóval vigyázzunk az éles fém alkatrészekkel, nehogy sérülést okozzunk magunknak.) Végezetül pedig fújjuk át szilikon Spray-el a sineket. (Az ablakra lehetőleg ne fújjunk belőle, mert maszatos és nehezen tisztítható lesz tőle az üveg.

Angol nyelvű szerelési leírás (pdf fájl)